Działania wolontariackie w naszej szkole od wielu lat są tradycją. Nasi uczniowie wielokrotnie brali udział w akcjach Tarnobrzeskiego Banku Żywości, wspierali Fundację Słonie na balkonie, szpitalne oddziały onkologiczne czy schroniska dla zwierząt. W tym roku jednak działania te przyjęły inną formę. Od września działalność rozpoczął nowy Szkolny Klub Wolontariatu, którego opiekunką została pani Małgorzata Borys-Jędrzejewska, od tego roku szkolnego pełniąca w naszej szkole funkcję pedagoga specjalnego i nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Do pracy w Klubie zgłosiło się kilkanaścioro uczniów z klas III-VIII. 

W pierwszym półroczu celem działania SKW była pomoc budowanemu w Skowierzynie przez Fundację "Z Serca Dla Serca" Hospicyjnemu Domu Aniołków. Wolontariusze od początku listopada pracowali nad przygotowaniem świątecznych artykułów na kiermasz, który zaplanowano na 11 grudnia 2022 r. 
Pod okiem nauczycieli, najczęściej po zajęciach szkolnych, ale czasem w trakcie zajęć z wychowawcą, lekcji plastyki czy techniki, uczniowie tworzyli bożonarodzeniowe kartki, stroiki, ozdoby świąteczne. Poświecili na to wiele godzin wolnego czasu, ale również ofiarowali swoje materiały. 

Akcję wolontariuszy wsparło wielu nauczycieli, którzy zakupili materiały plastyczne do wykonania ozdób i poświęcili czas na pracę z uczniami, część materiałów zakupiono również ze środków Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Lokalnych w Chwałowicach. Wolontariusze mogli również liczyć na pomoc rodziców i członków lokalnej społeczności, którzy przekazali swoje rękodzielnicze wytwory na kiermasz. Wsparcie okazał również ksiądz proboszcz Tadeusz Kopacz, umożliwiając przeprowadzenie kiermaszu w kościele po niedzielnych mszach. 

W kiermaszu udział wzięło wielu mieszkańców naszej Parafii i niemal wszystkie przygotowane ozdoby znalazły swoich właścicieli. Z ich sprzedaży udało się zebrać 2 000zł, za co serdecznie dziękujemy wszystkim darczyńcom. 

Bardzo cieszymy się, że uczniowie tak chętnie pracowali w ramach Szkolnego Koła Wolontariatu. Działalność wolotariacka aktywizuje uczniów, promuje spędzanie czasu w pożyteczny sposób, integruje uczniów, uwrażliwia na potrzeby drugiego człowieka. Uczestnictwo w wolontariacie daje możliwość rozwijania zainteresowań, zdobywania doświadczenia i konkretnych kompetencji potrzebnych w dalszej edukacji i życiu codziennym.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim zaangażowanym w pracę osobom.

Wolontariuszom zapisanym do SKW: Hannie Dudej, Aleksandrze Buławie, Dominice Dyl, Aleksandrze Kozioł, Hubertowi Wojewodzie, Norbertowi Kamińskiemu, Bartoszowi Przywarze, Dawidowi Mauerowi, Dawidowi Zarzyckiemu, Milenie Maj, Kacprowi Tysowi, Filipowi Gabrysiakowi, Konelii Szelidze, Miłoszowi Politowi, Filipowi Gabrysiakowi i Mai Tworek.

Pozostałym uczniom wspierającym akcję: Michalinie Polit, Marcelowi Politowi, Aleksandrze Maślach, Mikołajowi Sałkowi, Mateuszowi Rudemu, Joannie Jagiełło, Lenie Tys oraz Darii Pędrak, a także uczniom klasy piątej i szóstej, którzy przekazali na akcję wykonane przez siebie stroiki i kartki bożonarodzeniowe. 

Nauczycielom: p. Ewie Kozłowkiej (praca z uczniami, pierniczki), p. Renacie Majewskiej - Sałek (zakup materiałów i praca z uczniami), p. Marii Majewskiej-Połomskiej (praca z uczniami), p. Magdalenie Śpiewak (organizacja kiermaszu), p. Dominice Grzywacz (organizacja kiermaszu), p. Marzenie Oskrobie (organizacja kiermaszu), pani Agnieszce Kuzdralińskiej-Dyl (organizacja kiermaszu) i państwu Martowiczom (zakup materiałów, praca z uczniami, organizacja kiermaszu).

Rodzicom: pani Magdalenie Pędrak (przekazanie ozdób), pani Danucie Majewskiej - Zarzyckiej (przekazanie obrazów), pani Annie Klimek (przekazanie stroików), państwu Mirosławie i Piotrowi Rybom (organizacja kiermaszu) oraz pani Wiolettcie Hołody (słodkości).

Przyjaciołom szkoły: Halinie Lachowskiej (przekazanie ozdób), Zofii Bęc (przekazanie ozdób) i Julii Kozłowskiej (pierniczki), księdzu Tadeuszowi Kopaczowi i księdzu Janowi Jasiewiczowi.

Szczególne podziękowania przekazujemy pani Małgorzacie Borys - Jędrzejewskiej za pracę z uczniami i skoordynowanie wszystkich działań. 

 

W piątek uczniowie klas VI, VII i VIII wybrali się wspólnie na wycieczkę, podczas której odwiedzili Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego w Stalowej Woli oraz Teatr "Maska" w Rzeszowie. 

Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego to nowo otwarta placówka kulturalna w Stalowej Woli. Na wystawach muzeum przedstawiono okres dwudziestolecia międzywojennego, pokazano tempo i szeroki zakres rozwoju naszego kraju po odzyskaniu niepodległości. Szczególne miejsce w muzeum zajmuje oczywiście historia powstania zakładów przemysłowych Centralnego Okręgu Przemysłowego i zbudowania pięknego, nowoczesnego miasta od podstaw - Stalowej Woli. 

Uczniowie zwiedzili wystawę muzeum z poczuciem niedosytu i chęcią powrotu w to miejsce na dłuższe zwiedzanie. 

Ze Stalowej Woli wyruszyli do Rzeszowa, do Teatru "Maska", gdzie mieli okazję obejrzeć spektakl na podstawie "Ballad i romansów" Adama Mickiewicza. Twórcy teatralni przedstawili romantyczne ballady wieszcza w formie nowoczesnych strasznych opowieści. Musical zrobił duże wrażenie na widowni i uczniowie zgodnie uznali, że nie jest to ich ostatnia wizyta w teatrze. 

W drodze powrotnej uczestnicy wycieczki zjedli pyszną włoską pizzę w pizzerii La Dolce Vita w Nisku. 

 

Tradycyjnie już 11 listopada Wójt Gminy Radomyśl nad Sanem, pan Jan Pyrkosz odwiedził Chwałowice, by w dniu Narodowego Święta Niepodległości złożyć kwiaty i zapalić znicz pod tablicą pamiątkową wmurowaną na placu kościelnym w setną rocznicę odzyskania niepodległości. 
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych, pracownicy Gminnego Centrum Kultury w Chwałowicach, pani dyrektor oraz nauczyciele z naszej szkoły, a także uczniowie i rodzice. 

Serdecznie dziękujemy wszystkim za obecność. Cieszymy się, że mamy wśród uczniów osoby, które w wolny dzień chciały poświęcić kilka minut na oddanie hołdu poległym za wolność bohaterom. 



 

Po złożeniu kwiatów w Chwałowicach pan Wójt oraz szkolna delegacja złożona z pani dyrektor Wioletty Maślach, nauczycieli naszej szkoły oraz sztandaru i asysty pojechała do Radomyśla nad Sanem, by tam wziąć udział w gminnych obchodach Narodowego Święta Niepodległości. 

 

W czwartek w naszej szkole odbyła się uroczysta akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Za jej przygotowanie odpowiadali uczniowie klasy szóstej, którzy świetnie się spisali i z ogromną powagą i należnym tej ważnej rocznicy szacunkiem wprowadzili całą społeczność szkolną w nastrój patriotycznego święta. 

 Szóstoklasiści recytowali najpiękniejsze wiersze o ojczyźnie i w ten sposób opowiedzieli zebranym w sali uczniom i przedszkolakom historię upadku, walki o wolność i w końcu odzyskania upragnionej niepodległości naszego kraju. Słowo poetyckie przeplatali piosenkami patriotycznymi i występem pantomimicznym. 

W drugiej części uroczystości zebrani wysłuchali małego koncertu w wykonaniu grup wokalnych. Utwory o Polsce zaśpiewali uczniowie Oddziału Przedszkolnego Jasia i Małgosi, uczniowie starszej - szkolnej zerówki, pierwszoklasiści oraz wokaliści z klasy czwartej. 

Cała uroczystość miała podniosły charakter dzięki obecności pocztu sztandarowego oraz wyjątkowemu skupieniu wszystkich obecnych, nawet najmłodszych przedszkolaków. 

Podczas akademii nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji "Szkoła do hymnu!", odśpiewując pełną wersję naszej narodowej pieśni dokładnie o godzinie 1111.

Serdeczne podziękowania składamy wspomagającym przygotowanie akademii i koncertu nauczycielom: p. Ewie Kozłowskiej, p. Katarzynie Kuładze, p. Małgorzacie Jędrzejewskiej - Borys, p. Annie Ziobrowskiej, p. Marzenie Oskrobie i p. Łukaszowi Martowiczowi.

Największe podziękowania należą się jednak uczniom:

Aleksandrze Buławie, Filipowi Gabrysiakowi, Aleksandrze Kozioł oraz Dawidowi Mauerowi za występ w pantomimie.

Bartłomiejowi Buławie, Kevinowi Chciukowi, Hannie Dudek, Dominice Dyl, Filipowi Gabrysiakowi, Norbertowi Kamińskiemu, Bartłomiejowi Moldze, Bartoszowi Przywarze, Mai Tworek, Hubertowi Wojewodzie i Dawidowi Zarzyckiemu za piękne recytacje wierszy polskich poetów.

Hannie Martowicz, Antoninie Szkutnik i Cezaremu Rybakowi oraz wszystkim uczniom z oddziałów przedszkolnych i klasy pierwszej za śpiew. 

Natalii Hołody, Lenie Polit, Kornelii Szelidze, Milenie Maj, Gabrielowi Zakościelnemu i Miłoszowi Politowi za asystę przy sztandarze. 

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z wydarzenia.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą pomocy psychologiczno-pedagogicznej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Interaktywny biuletyn dostępny również pod linkiem TUTAJ

Truteń to samiec pszczoły, który nie jest tak pracowity jak jego żeńskie odpowiedniki - pszczoły miodne, jednak Pan Sylwester Młynarczyk, właściciel "Pasieki u Trutnia", zdecydowanie nie ma nic wspólnego z trutniem. To bardzo zapracowany człowiek z ogromną wiedzą i pasją do pszczelarstwa, którą chce zarażać każdego odwiedzającego pasiekę.  

W piątek, 28 października, uczniowie klas IV-VI odwiedzili "Pasiekę u Trutnia" w Zabrniu, którą prowadzą przemili Państwo Młynarczykowie. Podczas wizyty w pszczelej pasiecie dzieci wzięły udział w zajęciach na temat pszczół, warsztatach tworzenia świec, obejrzały całą pasiekę oraz skosztowały różnych gatunków i smaków miodu, a także innych produktów pszczelich, produkowanych przez Państwa Młynarczyków.

Wizytę w pasiecie rozpoczęliśmy w sali warsztatowo-wykładowej, gdzie małżeństwo pszczelarzy opowiedziało uczestnikom wyjazdu o tym, jak żyją pszczoły. Dzieci mogły zobaczyć, jak zbudowany jest ul, jak wygląda pszczela królowa i czym różni się ona od pozostałych pszczół i trutni, jak wyglądają ramki wypełnione miodem, a jak arkusze wosku, z których pszczoły budują charakterystyczne komórki plastrów miodu. Budowę pszczoły mogły obejrzeć na ogromnym modelu owada, który zawisł pod sufitem sali, a został przygotowany przez scenografa z rzeszowskiego teatru. Przy okazji zajęć uczniowie kosztowali również kwiatowego pyłku i sprawdzali, jak pachnie pierzga czyli "chlebek pszczeli" oraz oglądali film o pszczołach.


Po zajęciach uczestników wycieczki podzielono na dwie grupy. Pierwsza z nich zaczęła zwiedzanie pasieki, a druga mogła wziąć udział w warsztatach, podczas których wykonywała świece z wosku pszczelego. Każdy uczestnik warsztatów otrzymał trójkątny arkusz wosku, knot oraz etykietkę i ozdobny sznureczek i zaczął tworzenie swojej świecy - pamiątki z wizyty w pasiecie - tym cenniejszej, że wykonanej własnoręcznie. Po zrobieniu świec przyszedł czas na degustację. Uczniowie kosztowali miodu rzepakowego, wielokwiatowego, gryczanego i lipowego - w wersji płynnej i tzw. kremowanej - o konsystencji kremu. 

Podczas zwiedzania pasieki uczniowie nosili specjalne stroje ochronne. Obejrzeli niezwykły ul wykonany z dużego bala i wyrzeźbiony na kształt stojącego niedźwiedzia, zajrzeli do wnętrza ula i przyjrzeli się jesiennej pracy pszczół oraz dowiedzieli się, czym jest barć i jak jest zbudowana. Następnie odwiedzili warsztat pszczelarza, w którym Pan Młynarczyk przetapia wosk pszczeli i wykonuje woskowe świece oraz przygotowuje ramki i ule. W kolejnym pomieszczeniu dzieci zobaczyły maszynę do wirowania miodu i inne akcesoria służące pozyskiwaniu miodu z wypełnionych nim ramek. Dowiedziały się, do jakiej temperatury można podgrzewać miód, żeby nie stracił swoich leczniczych właściwości oraz poznały sposób na kremowanie miodu. 

 

 

Po zwiedzeniu pasieki, każdy z uczniów otrzymał od Pana Pszczelarza pamiątkowy dyplom i uścisk dłoni. Na pamiątkę wizyty zrobiliśmy również grupowe zdjęcie. 

 

Na koniec przyszedł czas na ognisko i poczęstunek. Każde z dzieci zjadło pyszną kiełbaskę z rusztu lub pieczoną na kijku, popijając ją herbatką lub lemoniadą, oczywiście słodzoną miodem. Czas wolny dzieci spędziły na zabawie w berka i w towarzystwie dwojga psich przyjaciół - Rysia i Feli - pinczerków należących do właścicieli. 
Przed wyjazdem zakupiliśmy słodkie pamiątki, a później spacerkiem wybraliśmy się do autokaru. 
Właściciele "Pasieki u Trutnia" bardzo chwalili wiedzę o pszczołach, którą wykazali się nasi uczniowie oraz ich grzeczne zachowanie i zapraszali do ponownych wizyt w Zabrniu. 

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam,  pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” 

                                                                                                                                     Konfucjusz

Myślenie o edukacji zmienia się i dziś już głośno mówi się, że od tzw. kompetencji twardych, czyli wiedzy i umiejętności z poszczególnych dziedzin, ważniejsze w nowoczesnym społeczeństwie są kompetencję miękkie. Wśród nich wymienić należy umiejętność uczenia się przez całe życie, pracy w grupie, planowania, twórczego rozwiązywania problemów, samodzielność i odpowiedzialność.  Istnieją metody pracy z uczniami, które w jednym czasie pozwalają kształcić wszystkie wymienione kompetencje, nie zapominając jednocześnie o nabywaniu wiedzy. Jedną z takich metod jest praca projektowa. 

W naszej szkole, w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego, październik został ogłoszony miesiącem naukowym, a w związku z tym uczniowie poszczególnych klas pracowali nad zrealizowaniem różnorodnych projektów. 

Jeszcze we wrześniu przewodniczący klas podczas apelu miesięcznego wylosowali tematy projektów spośród propozycji przygotowanych przez nauczycieli.  Kolejnym etapem było zbieranie pomysłów i inspiracji oraz planowanie działań projektowych w taki sposób, by w pracę zaangażować wszystkich uczniów.

Trzeci etap to współpraca grupowa. Duży nacisk na tym etapie działań, szczególnie w klasach IV-VIII, położono na samodzielność i działanie zespołowe. Uczniowie podzieleni na grupy zajęli się przygotowaniem doświadczeń, rekwizytów, wystaw, makiet, zadań, quizów i eksperymentów. 

Trzeci tydzień października poświęcono natomiast na przygotowanie klasowych stanowisk na zaplanowany na 25 października I Szkolny Festiwal Naukowy, który miał być podsumowaniem i zwieńczeniem "Naukowego października" oraz okazją do zaprezentowania efektów kilkutygodniowej pracy.

Jak przebiegał festiwal?

Uczniowie zerówki pokazali starszym kolegom, czym jest sztuka i przedstawili swoje prace plastyczne oraz inscenizowany utwór muzyczny. 

Pierwszoklasiści mieli za zadanie zmierzyć się z królową nauk - matematyką. przygotowali wiele ciekawych łamigłówek i zadań matematycznych, pokazali, że matematyka jest wszędzie wokół nas i należy się z nią zaprzyjaźnić. Opowiedzieli również historię suma matematyka, podkreślając, że bez matematyki nie da się żyć. 

Klasa druga zaprosiła kolegów do świata języków. Przygotowała zadania i quizy, nauczyła wszystkich, jak brzmią proste zwroty w innych krajach, a także plątała kolegom języki na polskich łamańcach językowych i nie tylko.

Trzecioklasiści prezentowali temat "człowiek". który potraktowali bardzo szeroko i kreatywnie. Pokazali na schematach, jak zbudowany jest człowiek, zajęli się tematyką zdrowia, ruchu i odżywania, a nawet przedstawili, jak od czasów prehistorycznych do współczesności zmieniał się ubiór człowieka. 

Przed czwartoklasistami postawiono zadanie zaprezentowania tematu "flora". Uczniowie skupili się na wykonaniu wielkiej, trójwymiarowej makiety prezentującej rozwój rośliny, ale stworzyli również pomniejszony jej model z kloców Lego. Sprawdzali także, czy da się zmienić kolor kwiatu i popularyzowali wiedzę o roślinach chronionych w Polsce.

Piątoklasiści zaprosili wszystkich do świata fauny. Jako temat przewodni wybrali zwierzęta zagrożone wyginięciem. Przygotowali filmiki prezentujące wybrane zwierzęta, quizy, gry i zabawy oraz zachęcali do czytania książek o zwierzętach poprzez stworzenie wystawy. W przygotowaniu swojego stoiska użyli nawet drukarki 3D.

Uczniowie klasy szóstej zajęli się tematem wody. Stworzyli makietę obiegu wody w przyrodzie oraz własnej roboty filtr do wody, pokazali na plakatach zasadę filtracji oraz właściwości wody. Dużo miejsca podczas swojej prezentacji poświęcili na eksperymenty z wodą w roli głównej. Zapewnili też rozrywkę kolegom, przygotowując pytania na kole fortuny i popularyzowali wiedzę o wodzie i jej oszczędzaniu. Każdy chętny mógł również skosztować wód mineralnych z różnych źródeł leczniczych. 

Tematem, którym zajmowała się klasa siódma, była historia. Uczniowie zaprezentowali wystawę dawnych sprzętów, numizmaty oraz przygotowali prezentację na temat ulubionego okresu z historii Polski. Kolegów zapraszali do wspólnej zabawy w grach historycznych. 

Ósmoklasiści natomiast przygotowali projekt dotyczący kosmosu, w którym przybliżyli kolegom zagadnienia dotyczące układu słonecznego, faz księżyca, warstw atmosfery i gwiazdozbiorów. 

Po prezentacjach poszczególnych klas przyszedł czas na swobodne zwiedzanie stanowisk i eksplorowanie ekspozycji.

I Szkolny Festiwal Naukowy okazał się doskonałym pomysłem. Oddanie inicjatywy uczniom było po prostu strzałem w dziesiątkę. Uczniowie z zapałem przygotowywali swoje projekty i z równie wielkim zaciekawieniem eksplorowali stoiska kolegów i koleżanek. Festiwal pochłonął uczniów i nauczycieli bez reszty.

Zaproponowane uczniom działanie pozwoliło im uwolnić pokłady kreatywności, aktywności i motywacji wewnętrznej  (uczniowie nie otrzymywali żadnych ocen za swoją pracę), bez których nie jest możliwa skuteczna edukacja. Dla uczniów festiwal był atrakcyjnym wydarzeniem umożliwiającym im zaprezentowanie swoich możliwości, a dla nauczycieli okazją do przemycenia ogromnych dawek wiedzy z różnych dziedzin, kształcenia tak ważnych w życiu kompetencji miękkich i pobudzania uczniów do twórczego działania.

Z całą pewnością Szkolny Festiwal Naukowy stanie się stałym punktem w kalendarzu naszych szkolnych wydarzeń.