Print
Category: Aktualności
Hits: 2153

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam,  pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” 

                                                                                                                                     Konfucjusz

Myślenie o edukacji zmienia się i dziś już głośno mówi się, że od tzw. kompetencji twardych, czyli wiedzy i umiejętności z poszczególnych dziedzin, ważniejsze w nowoczesnym społeczeństwie są kompetencję miękkie. Wśród nich wymienić należy umiejętność uczenia się przez całe życie, pracy w grupie, planowania, twórczego rozwiązywania problemów, samodzielność i odpowiedzialność.  Istnieją metody pracy z uczniami, które w jednym czasie pozwalają kształcić wszystkie wymienione kompetencje, nie zapominając jednocześnie o nabywaniu wiedzy. Jedną z takich metod jest praca projektowa. 

W naszej szkole, w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego, październik został ogłoszony miesiącem naukowym, a w związku z tym uczniowie poszczególnych klas pracowali nad zrealizowaniem różnorodnych projektów. 

Jeszcze we wrześniu przewodniczący klas podczas apelu miesięcznego wylosowali tematy projektów spośród propozycji przygotowanych przez nauczycieli.  Kolejnym etapem było zbieranie pomysłów i inspiracji oraz planowanie działań projektowych w taki sposób, by w pracę zaangażować wszystkich uczniów.

Trzeci etap to współpraca grupowa. Duży nacisk na tym etapie działań, szczególnie w klasach IV-VIII, położono na samodzielność i działanie zespołowe. Uczniowie podzieleni na grupy zajęli się przygotowaniem doświadczeń, rekwizytów, wystaw, makiet, zadań, quizów i eksperymentów. 

Trzeci tydzień października poświęcono natomiast na przygotowanie klasowych stanowisk na zaplanowany na 25 października I Szkolny Festiwal Naukowy, który miał być podsumowaniem i zwieńczeniem "Naukowego października" oraz okazją do zaprezentowania efektów kilkutygodniowej pracy.

Jak przebiegał festiwal?

Uczniowie zerówki pokazali starszym kolegom, czym jest sztuka i przedstawili swoje prace plastyczne oraz inscenizowany utwór muzyczny. 

Pierwszoklasiści mieli za zadanie zmierzyć się z królową nauk - matematyką. przygotowali wiele ciekawych łamigłówek i zadań matematycznych, pokazali, że matematyka jest wszędzie wokół nas i należy się z nią zaprzyjaźnić. Opowiedzieli również historię suma matematyka, podkreślając, że bez matematyki nie da się żyć. 

Klasa druga zaprosiła kolegów do świata języków. Przygotowała zadania i quizy, nauczyła wszystkich, jak brzmią proste zwroty w innych krajach, a także plątała kolegom języki na polskich łamańcach językowych i nie tylko.

Trzecioklasiści prezentowali temat "człowiek". który potraktowali bardzo szeroko i kreatywnie. Pokazali na schematach, jak zbudowany jest człowiek, zajęli się tematyką zdrowia, ruchu i odżywania, a nawet przedstawili, jak od czasów prehistorycznych do współczesności zmieniał się ubiór człowieka. 

Przed czwartoklasistami postawiono zadanie zaprezentowania tematu "flora". Uczniowie skupili się na wykonaniu wielkiej, trójwymiarowej makiety prezentującej rozwój rośliny, ale stworzyli również pomniejszony jej model z kloców Lego. Sprawdzali także, czy da się zmienić kolor kwiatu i popularyzowali wiedzę o roślinach chronionych w Polsce.

Piątoklasiści zaprosili wszystkich do świata fauny. Jako temat przewodni wybrali zwierzęta zagrożone wyginięciem. Przygotowali filmiki prezentujące wybrane zwierzęta, quizy, gry i zabawy oraz zachęcali do czytania książek o zwierzętach poprzez stworzenie wystawy. W przygotowaniu swojego stoiska użyli nawet drukarki 3D.

Uczniowie klasy szóstej zajęli się tematem wody. Stworzyli makietę obiegu wody w przyrodzie oraz własnej roboty filtr do wody, pokazali na plakatach zasadę filtracji oraz właściwości wody. Dużo miejsca podczas swojej prezentacji poświęcili na eksperymenty z wodą w roli głównej. Zapewnili też rozrywkę kolegom, przygotowując pytania na kole fortuny i popularyzowali wiedzę o wodzie i jej oszczędzaniu. Każdy chętny mógł również skosztować wód mineralnych z różnych źródeł leczniczych. 

Tematem, którym zajmowała się klasa siódma, była historia. Uczniowie zaprezentowali wystawę dawnych sprzętów, numizmaty oraz przygotowali prezentację na temat ulubionego okresu z historii Polski. Kolegów zapraszali do wspólnej zabawy w grach historycznych. 

Ósmoklasiści natomiast przygotowali projekt dotyczący kosmosu, w którym przybliżyli kolegom zagadnienia dotyczące układu słonecznego, faz księżyca, warstw atmosfery i gwiazdozbiorów. 

Po prezentacjach poszczególnych klas przyszedł czas na swobodne zwiedzanie stanowisk i eksplorowanie ekspozycji.

I Szkolny Festiwal Naukowy okazał się doskonałym pomysłem. Oddanie inicjatywy uczniom było po prostu strzałem w dziesiątkę. Uczniowie z zapałem przygotowywali swoje projekty i z równie wielkim zaciekawieniem eksplorowali stoiska kolegów i koleżanek. Festiwal pochłonął uczniów i nauczycieli bez reszty.

Zaproponowane uczniom działanie pozwoliło im uwolnić pokłady kreatywności, aktywności i motywacji wewnętrznej  (uczniowie nie otrzymywali żadnych ocen za swoją pracę), bez których nie jest możliwa skuteczna edukacja. Dla uczniów festiwal był atrakcyjnym wydarzeniem umożliwiającym im zaprezentowanie swoich możliwości, a dla nauczycieli okazją do przemycenia ogromnych dawek wiedzy z różnych dziedzin, kształcenia tak ważnych w życiu kompetencji miękkich i pobudzania uczniów do twórczego działania.

Z całą pewnością Szkolny Festiwal Naukowy stanie się stałym punktem w kalendarzu naszych szkolnych wydarzeń.